Näin pääset alkuun
Tervetuloa Vertex G4 käyttäjäksi! Näiltä sivuilta löydät havainnollisia opetusvideoita ohjelman perustoiminnoista. Katsomalla videot pääset alkuun ohjelman käytössä.
Tutustu lisäksi tarvittaessa Vertex G4:n asennus- ja päivitysohjeisiin.
Perustoiminnot
Tutustu ensin Vertex G4:n käyttöliittymään sekä tärkeimpiin perustoimintoihin:
Mallin käsittely näytöllä, näppäintoimintoja sekä arkistojen käyttö:
3D-suunnittelu
Osat ja kokoonpanot
Tuote on yleensä aina kokoonpano, joka koostuu osista. Osat puolestaan koostuvat piirteistä, jotka tehdään luonnostelemalla tai suoraan osan geometriaan kohdistuen (esimerkiksi särmän pyöristys). Luonnokset ovat useimmiten tasossa olevia viivaketjuja, mutta luonnostelua voidaan myös tehdä suoraan malliin ilman, että viivaketju rajoittuisi tasoon.
Osia ovat:
1 Piirustuksen perusteella valmistettavat osat (omavalmisteet tai alihankinnat)
2 Ostokomponentit (ruuvit, mutterit, laakerit ym)
3 Profiilien poikkileikkausgeometriat (neliöputkipalkit, kulmatangot ym)
4 Kokoonpanon päämittojen tai osien ohjailuun tehdyt paikalliset geometriat (jigit, skeletonit) *
5 Koneistuskokoonpanossa geometria, joka koneistaa muita kokoonpanon osia *
* Näitä ei yleensä kerätä osaluetteloon, vaan ne ovat mallinnuksen apuvälineitä.
Kuva: Eri osatyypit kokoonpanomallissa
Videot: osamallinnus
Pursotettava osa:
Pyörähdyssymmetrinen osa:
Reikäsarja, suora:
Reikäsarja, kehällä:
Apugeometrian käyttö:
Ilmiasut:
Videot: kokoonpanot
Tuo osia kokoonpanoon ja laita ne paikoilleen:
Sovita osia toisiinsa:
Valumuotti:
Koneistuskokoonpano:
Hitsattu profiilikokoonpano:
Profiilien paikoitusohje:
Piirustusten tuottaminen
Videot: piirustukset
Piirustuksen tuottaminen mallista:
Piirustuksen projektioiden käsittely: